Κι ενώ το 90% των ανθρώπων και κυρίως των νέων ό,τι γράφουν το γράφουν μέσω πληκτρολογίου, οι γιατροί λένε πως αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία του εγκεφάλου μας.
Νέα έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά που δεν γράφουν με το χέρι, χάνουν κάτι σημαντικό: Μέχρι να φτάσουν στο πανεπιστήμιο, η «συνδεσιμότητα» του εγκεφάλου τους μπορεί να είναι ασθενέστερη από αυτή των παιδιών που γράφουν τακτικά.
Μελέτη σε 36 φοιτητές πανεπιστημίου, έδειξε ότι όταν γράφουμε με το χέρι, τα μοτίβα συνδεσιμότητας του εγκεφάλου είναι πολύ πιο περίπλοκα από ό,τι όταν γράφουμε σε πληκτρολόγιο, σύμφωνα με τη συν-συγγραφέα της μελέτης Audrey van der Meer, ερευνήτρια εγκεφάλου και καθηγήτρια ψυχολογίας στο Νορβηγικό Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας.
Η καλύτερη συνδεσιμότητα των νευρώνων στον εγκέφαλο έχει πολλά οφέλη, πρόσθεσε.
Οι Νορβηγοί ερευνητές παρακολούθησαν δεδομένα ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος (EEG) από τους φοιτητές που κλήθηκαν να γράψουν ή να πληκτρολογήσουν μια λέξη που έβλεπαν σε μια οθόνη. Το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα καταγράφει την ηλεκτρική δραστηριότητα στον εγκέφαλο.
Οι φοιτητές χρησιμοποίησαν ψηφιακό στυλό για να γράψουν τη λέξη με καλλιγραφικό τρόπο σε μια οθόνη αφής και μόνο ένα δάχτυλο για να πληκτρολογήσουν τη λέξη σε ένα πληκτρολόγιο.
Τα ηλεκτροεγκεφαλογραφήματα κατέγραφαν την εγκεφαλική δραστηριότητα κάθε πέντε δευτερόλεπτα κατά τη διάρκεια αυτών των εργασιών.
Η συνδεσιμότητα του εγκεφάλου – η επικοινωνία μεταξύ των διαφόρων περιοχών του εγκεφάλου – αυξήθηκε όταν οι μαθητές έγραφαν τις λέξεις με καλλιγραφική γραφή, αλλά όχι όταν πληκτρολογούσαν.
Οι ερευνητές έχουν μια εξήγηση σχετικά με το γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό.
«Οι διαφορές στην εγκεφαλική δραστηριότητα σχετίζονται με τον προσεκτικό σχηματισμό των γραμμάτων όταν γράφουμε με το χέρι, ενώ χρησιμοποιούμε περισσότερο τις αισθήσεις», δήλωσε η van der Meer.
Παρόλο που οι συμμετέχοντες έγραφαν σε οθόνη αφής, η ομάδα της van der Meer πιστεύει ότι τα αποτελέσματα θα ήταν παρόμοια με τη χρήση στυλό και χαρτιού.
Οι γονείς μπορεί να δουν τα αρνητικά της αποφυγής της γραφής με το χέρι από νωρίς στην ανάπτυξη του παιδιού τους, σύμφωνα με την van der Meer.
Η μελέτη «εξηγεί γιατί τα παιδιά που έχουν μάθει να γράφουν και να διαβάζουν σε tablet μπορεί να δυσκολεύονται να διακρίνουν μεταξύ γραμμάτων που είναι είδωλα το ένα του άλλου, όπως το “b” και το “d”», εξήγησε. «Κυριολεκτικά δεν έχουν νιώσει με το σώμα τους πώς είναι να παράγουν αυτά τα γράμματα».
Με βάση τα ευρήματα, η νορβηγική ομάδα πιστεύει ότι θα πρέπει να ανανεωθούν οι προσπάθειες των σχολείων να παρέχουν στα παιδιά τουλάχιστον ένα ελάχιστο χρόνο διδασκαλίας γραφής.
Ακόμη και στις μεγαλύτερες ηλικίες, η γραφή με το χέρι μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση.
«Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι φοιτητές μαθαίνουν περισσότερα και θυμούνται καλύτερα όταν κρατούν χειρόγραφες σημειώσεις σε διαλέξεις, ενώ η χρήση υπολογιστή με πληκτρολόγιο μπορεί να είναι πιο πρακτική όταν γράφουν ένα μεγάλο κείμενο ή δοκίμιο», κατέληξε η van der Meer.