Ιδιαίτερα εμφανείς ήταν οι αλλαγές στην προσωπικότητα των ανθρώπων που ήταν ενεργοί στα social media, πράγμα που οδήγησε του ερευνητές του Πανεπιστημίου Swansea και του Μιλάνου να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο θέμα.
Σε έρευνα που εκπόνησαν διαπιστώθηκε πως 20% των ανθρώπων κινδυνεύει να αναπτύξει ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά εξαιτίας της εκτεταμένης χρήσης των κοινωνικών μέσων δικτύωσης. Πιο συγκεκριμένα, ανέλυσαν τις αλλαγές στην προσωπικότητα 74 ατόμων ηλικίας 18-34 σε περίοδο 4 μηνών. Προειδοποίησαν ότι τα ευρήματά τους μπορεί να σημαίνουν ότι ακόμα και το 1/5 του πληθυσμού κινδυνεύει να αναπτύξει ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά που συνδέονται με την εκτεταμένη χρήση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, εκτίμησαν ότι το 25% των συμμετεχόντων που συμμετείχαν στα Μέσα με οπτικά posts, όπως οι φωτογραφίες τους, ανέπτυξαν πολύ έντονα ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά. Εκείνοι που αρχικά χρησιμοποιούσαν τα μέσα για να ποστάρουν κάτι λεκτικό, όπως συμβαίνει στο Τουίτερ, δεν έδειξαν ανάλογα αποτελέσματα. Ωστόσο, και σε εκείνους υπήρχε μία ανάπτυξη, συγκριτικά με τα αρχικά επίπεδα ναρκισσισμού τους. Όσο περισσότερο νάρκισσοι ήταν αρχικά, τόσο περισσότερα λεκτικά πράγματα ‘ανέβαζαν’ αργότερα.
Η μέση διάρκεια καθημερινής χρήσης των social media ήταν 3 ώρες, χωρίς να συνυπολογιστεί η χρήση για επαγγελματικούς λόγους. Κάποιοι ανέφεραν ότι φτάνουν μέχρι και τις 8 ώρες καθημερινά για λόγους ψυχαγωγίας. Το Facebook ήταν το πιο δημοφιλές μέσο, με το 65% των συμμετεχόντων να το χρησιμοποιεί, ακολουθούσε το Instagram με 25% και το Twitter με Snapchat να έχουν το 13% των συμμετεχόντων. Περισσότερα από τα 2/3 χρησιμοποιούν τα μέσα δικτύωσης για να ανεβάζουν φωτογραφίες.
Ο επικεφαλής της έρευνας, Καθηγητής Φιλ Ριντ, δήλωσε ότι ‘παίρνοντας αυτό το δείγμα ως αντιπροσωπευτικό του γενικού πληθυσμού, αυτό σημαίνει ότι το 20% των ανθρώπων κινδυνεύει να αναπτύξει ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά εξαιτίας της εκτεταμένης χρήσης των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, εκτός αν αναγνωρίσουμε και δώσουμε βάση στους κινδύνους αυτού του τύπου επικοινωνίας’.