Στο συμπέρασμα πως οι συχνές λοιμώξεις του αυτιού στα παιδιά μπορεί να οδηγήσουν σε καθυστέρηση της γλωσσικής ανάπτυξης και της επεξεργασίας του ήχου.
Η προσωρινή απώλεια ακοής που προκαλείται από επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις του αυτιού μπορεί να οδηγήσει σε καθυστερήσεις στη γλωσσική ανάπτυξη και στην επεξεργασία του ήχου χρόνια αργότερα, ανέφεραν πρόσφατα ερευνητές στο International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology.
«Οι μολύνσεις των αυτιών είναι τόσο συχνές που τείνουμε να τις απορρίπτουμε ως μη έχουσες μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη όλες τις λοιμώξεις του αυτιού», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Susan Nittrouer, καθηγήτρια επιστημών λόγου, γλώσσας και ακοής στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα.
Για τη μελέτη, η Nittrouer και οι συνεργάτες της παρακολούθησαν την ανάπτυξη 117 παιδιών ηλικίας 5 έως 10 ετών.
Τα παιδιά που υπέφεραν από πολλές λοιμώξεις του αυτιού πριν από την ηλικία των 3 ετών έτειναν να έχουν μικρότερο λεξιλόγιο και δυσκολεύονταν να αντιστοιχίσουν λέξεις με παρόμοιο ήχο, όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές.
Τα παιδιά που ήταν επιρρεπή σε μολύνσεις του αυτιού δυσκολεύονταν επίσης να ανιχνεύσουν αλλαγές στους ήχους, κάτι που αποτελεί ένδειξη προβλημάτων στα κέντρα ακουστικής επεξεργασίας του εγκεφάλου τους.
Οι μολύνσεις του αυτιού εμποδίζουν την ακοή επειδή συσσωρεύεται υγρό πίσω από το τύμπανο, σημείωσε η Nittrouer. Η συσσώρευση υγρού μπορεί να επηρεάσει την ακοή, ακόμα κι αν μια μόλυνση του αυτιού δεν είναι επώδυνη.
Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς, οι γιατροί και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δίνουν μεγάλη προσοχή στα παιδιά που είναι επιρρεπή σε λοιμώξεις του αυτιού, ακόμα κι αν δεν φαίνεται να έχουν τίποτα σοβαρό, επισήμανε η Nittrouer.
Η έγκαιρη αντιμετώπιση των λοιμώξεων του αυτιού μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη αυτής της συσσώρευσης υγρού, ανέφερε. Τα παιδιά με χρόνιες λοιμώξεις του αυτιού μπορούν επίσης να αντιμετωπιστούν με προσωρινά σωληνάκια που βοηθούν στην αποστράγγιση του υγρού.
Αυτά τα παιδιά θα πρέπει να συνεχίσουν να παρακολουθούνται για πιθανές αναπτυξιακές καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής τους σταδιοδρομίας, καθώς ορισμένα γλωσσικά ελλείμματα μπορεί να φανούν μόνο σε μεγαλύτερες τάξεις, ανέφεραν οι ερευνητές.
«Καθώς τα παιδιά προχωρούν στο σχολείο, η γλώσσα που πρέπει να χρησιμοποιούν γίνεται πιο περίπλοκη», ανέφερε η Nittrouer σε δελτίο Τύπου του πανεπιστημίου.
Η ομάδα της χρησιμοποίησε τρία τεστ για να αξιολογήσει τις γλωσσικές και ακουστικές ικανότητες των παιδιών.
Σε ένα τεστ, τα παιδιά κλήθηκαν να προσδιορίσουν ποιος από τους τρεις χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων ακουγόταν διαφορετικός από τους άλλους δύο.
Ζητήθηκε επίσης από τα παιδιά να ονοματίσουν εικόνες που τους παρουσιάστηκαν, να δοκιμάσουν το λεξιλόγιό τους και να αντιστοιχίσουν λέξεις με βάση το αν άρχιζαν ή τελείωσαν με τον ίδιο ήχο ομιλίας.
Οι ερευνητές σχεδιάζουν να συνεχίσουν την έρευνά τους εστιάζοντας σε παιδιά που κινδυνεύουν να παρουσιάσουν καθυστερήσεις στην ανάπτυξη της ακοής που οφείλονται σε άλλους λόγους, συμπεριλαμβανομένου του πρόωρου τοκετού.