Το γέλιο των μωρών είναι ένα από τα πιο μαγευτικά και αθώα πράγματα στον κόσμο, και οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουμε ότι όταν γελούν, είναι επειδή νιώθουν χαρά. Ωστόσο, οι επιστήμονες που έχουν μελετήσει την ανάπτυξη του γέλιου στα βρέφη καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το γέλιο των μωρών δεν προκύπτει απαραίτητα από χαρά, αλλά παίζει διαφορετικό ρόλο στην εξέλιξή τους.
Έρευνες στον τομέα της παιδικής ψυχολογίας αποκαλύπτουν ότι το γέλιο στα μωρά είναι πρωτίστως μία μορφή κοινωνικής επικοινωνίας. Από τους πρώτους κιόλας μήνες ζωής, τα μωρά αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους κυρίως μέσω των αλληλεπιδράσεών τους με τους ανθρώπους που τα περιβάλλουν, ειδικά τους γονείς τους. Όταν γελούν, αυτό δεν αποτελεί μόνο μια ανταπόκριση σε κάτι διασκεδαστικό, αλλά αποτελεί και μια προσπάθεια σύνδεσης και επικοινωνίας. Μέσω του γέλιου, τα μωρά ενθαρρύνουν τους γονείς τους να παραμείνουν κοντά τους, να ασχοληθούν περισσότερο μαζί τους και να ανταποκριθούν σε εκείνα.
Το γέλιο είναι, επίσης, ένας τρόπος για τα μωρά να αναπτύξουν το νευρικό τους σύστημα και να κατανοήσουν καλύτερα τα όριά τους. Για παράδειγμα, τα μωρά συχνά γελούν όταν κάποιος παίζει μαζί τους κρυφτό ή τα κουνά απαλά. Αυτές οι εμπειρίες δεν είναι απαραίτητα χαρούμενες ή διασκεδαστικές, αλλά δημιουργούν ερεθίσματα που προκαλούν το γέλιο, το οποίο τα βοηθά να εξοικειωθούν με νέες αισθήσεις και να κατανοήσουν τις αντιδράσεις του σώματός τους.
Επιπλέον, το γέλιο βοηθά στην ανακούφιση από το στρες. Όπως και στους ενήλικες, το γέλιο απελευθερώνει ενδορφίνες που ηρεμούν το μωρό και το βοηθούν να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις. Το γέλιο μπορεί να προκύπτει ακόμα και όταν το μωρό νιώθει αβεβαιότητα ή ελαφρύ άγχος, καθώς αποτελεί μια μορφή εκτόνωσης.
Αντί, λοιπόν, το γέλιο των μωρών να προκύπτει αποκλειστικά από συναισθήματα χαράς, αποτελεί κυρίως μία πρωταρχική μορφή επικοινωνίας, ένα μέσο να επεξεργαστούν και να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους. Αυτή η θεμελιώδης συμπεριφορά αποτελεί τον τρόπο τους να αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον τους, καθιστώντας το γέλιο αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής και συναισθηματικής τους ανάπτυξης.