Η επιλογή επαγγέλματος που γίνεται σε νεαρή ηλικία γίνεται συνήθως με βάση την έμφυτη κλίση του παιδιού προς κάποια κατεύθυνση, τις οικογενειακές συνθήκες, τις οικονομικές συνθήκες κ.α. Ωστόσο, τώρα οι ειδικοί υποστηρίζουν πως θα πρέπει να λαμβάνουμε κι έναν ακόμη παράγοντα υπόψη μας στην επιλογή επαγγέλματος. Αυτόν την εγκεφαλικής υγείας.
Μια πρόσφατη μελέτη από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας Mailman του Πανεπιστημίου Columbia, σε συνεργασία με το Κέντρο Γήρανσης Columbia και το Νορβηγικό Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας, ρίχνει φως στον πιθανό προστατευτικό ρόλο των επαγγελμάτων που διεγείρουν το μυαλό έναντι του κινδύνου εμφάνισης άνοιας σε μετέπειτα στάδιο της ζωής. Η σχετική έρευνα, που δημοσιεύεται στο Neurology, υπογραμμίζει τη σημασία των διανοητικά απαιτητικών εργασιακών καθηκόντων καθ’ όλη τη διάρκεια της ενήλικης ζωής για τη διατήρηση των γνωστικών ικανοτήτων στην τρίτη ηλικία.
Οι ερευνητές συνέλεξαν δεδομένα από το νορβηγικό διοικητικό μητρώο και τα συνδύασαν με επαγγελματικά χαρακτηριστικά περισσότερων από 300 θέσεων εργασίας από τη βάση δεδομένων του Δικτύου Επαγγελματικών Πληροφοριών (ONET) του Υπουργείου Εργασίας των ΗΠΑ. Υπολόγισαν έναν δείκτη έντασης καθηκόντων ρουτίνας (RTI) ως μέτρο των γνωστικών απαιτήσεων με βάση τα μετρικά στοιχεία του ONET. Ένας χαμηλότερος δείκτης RTI υποδήλωνε επαγγέλματα με περισσότερες γνωστικές απαιτήσεις.
Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν μια επιτακτική σχέση μεταξύ των επαγγελματικών γνωστικών απαιτήσεων και της γνωστικής υγείας στη μετέπειτα ζωή. Ειδικότερα, τα άτομα που ασχολούνταν με επαγγέλματα χαμηλότερων γνωστικών απαιτήσεων παρουσίασαν 37% υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν άνοια σε σύγκριση με τα άτομα που ασχολούνταν με επαγγέλματα υψηλότερων γνωστικών απαιτήσεων.
«Συνολικά, η μελέτη μας καταδεικνύει ότι οι υψηλές επαγγελματικές γνωστικές απαιτήσεις σχετίζονται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης ήπιας γνωστικής έκπτωσης και άνοιας στη μετέπειτα ζωή», σημείωσε από την πλευρά του ο Vegard Skirbekk, Ph.D., καθηγητής Επιδημιολογίας στη Σχολή Δημόσιας Υγείας Mailman και το Κέντρο Γήρανσης Columbia, υποδεικνύοντας ότι τόσο η εκπαίδευση, όσο και οι επαγγελματικές γνωστικές απαιτήσεις διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης γνωστικής εξασθένησης στη μετέπειτα ζωή. «Ωστόσο, συνιστούμε την ανάθεση περαιτέρω έρευνας για την επικύρωση αυτών των ευρημάτων, ώστε να εντοπιστούν λεπτομερώς οι επαγγελματικές δεξιότητες που συνδέονται με μεγαλύτερο όφελος για τη διατήρηση της γνωστικής υγείας».