Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής παροτρύνει τους γονείς και τους φροντιστές να διαβάζουν βιβλία στα παιδιά τους ήδη από τη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
Αυτό βοηθά στην ενίσχυση των συναισθηματικών δεσμών και της αλληλεπίδρασης κατά τη διάρκεια μιας κρίσιμης περιόδου ανάπτυξης του εγκεφάλου. Σε πρόσφατη ανανεωμένη πολιτική δήλωση, η οποία ενημερώνει τις συστάσεις για πρώτη φορά από το 2014, η Ακαδημία τονίζει ότι η ανάγνωση βιβλίων συμβάλλει σημαντικά στην κοινωνική, συναισθηματική, γνωστική, γλωσσική και εκπαιδευτική ανάπτυξη των παιδιών. Ταυτόχρονα, αποτελεί βασικό παράγοντα για την προετοιμασία τους για το σχολείο και προσφέρει μακροπρόθεσμα οφέλη στη ζωή τους.
«Καθιερώστε την ανάγνωση βιβλίων ως μέρος της βραδινής ρουτίνας των παιδιών» προτείνουν οι ειδικοί. Η δήλωση συνοδεύεται από τεχνική έκθεση που αναλύει τα οφέλη της ανάγνωσης από τους γονείς, καθώς αυτή ενισχύει τους δεσμούς τους με τα παιδιά και διεγείρει τα εγκεφαλικά κυκλώματα.
Η επικεφαλής της έκθεσης, Πέρι Κλας, τονίζει τη σημασία της ανάγνωσης πριν τον ύπνο, καθώς αυτή προσφέρει χρόνο χαλάρωσης και ενδυνάμωσης των σχέσεων με τα παιδιά. Όπως σημειώνει, τα παιδιά που έρχονται σε επαφή με τα βιβλία αγκαλιά με τους γονείς τους συνδέουν την ανάγνωση με θετικά συναισθήματα, αίσθηση ασφάλειας, αλληλεπίδραση και ψυχαγωγία, ενισχύοντας έτσι την αγάπη τους για τα βιβλία στο μέλλον.
Η Ακαδημία προτείνει στους παιδιάτρους να ενθαρρύνουν τους γονείς να ξεκινούν να διαβάζουν στα παιδιά τους από τη γέννηση και να συνεχίζουν μέχρι και την προσχολική ηλικία, ακόμα και σε περιπτώσεις νοσηλείας, εάν είναι δυνατόν. Παράλληλα, τονίζουν τη σημασία της περιορισμένης χρήσης οθονών κατά την πρώιμη παιδική ηλικία και προωθούν τη χρήση έντυπων βιβλίων, καθώς οι ψηφιακές εκδόσεις δεν προσφέρουν τις ίδιες ευκαιρίες αλληλεπίδρασης. Τέλος, συνιστάται η ανάγνωση βιβλίων που αντικατοπτρίζουν διαφορετικές κουλτούρες και θέματα, ώστε να προωθούνται συζητήσεις για την ένταξη και την ισότητα.
Η ανακοίνωση αυτή παρουσιάστηκε στο ετήσιο εθνικό συνέδριο της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής στο Ορλάντο και θα δημοσιευθεί στο τεύχος Δεκεμβρίου 2024 του περιοδικού *Pediatrics*.