Οι σχέσεις του Υπουργείου Υγείας με τους γιατρούς, ειδικά με τους ιδιώτες, παραμένουν τεταμένες, κυρίως λόγω της προσπάθειας αξιοποίησής τους για την κάλυψη κενών σε περιφερειακά νοσοκομεία. Μέσα σε αυτό το κλίμα, το Υπουργείο Υγείας προωθεί νομοθετικές ρυθμίσεις που περιλαμβάνουν κίνητρα για την συμμετοχή των γιατρών πριν την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ. Παράλληλα, τροποποιεί τη διάταξη για την υποχρεωτική απασχόληση των γιατρών, προβλέποντας και την πιθανότητα αποκλεισμού από την ηλεκτρονική συνταγογράφηση.
Με το άρθρο 62 που προστέθηκε στο νομοσχέδιο για την μεταρρύθμιση στην ψυχική υγεία και έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή, η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας αντιμετωπίζει μια εκκρεμότητα που αφορά την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ). Η ΚΥΑ αυτή θα διευρύνει τα κριτήρια χαρακτηρισμού των άγονων περιοχών, λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό διαδοχικών άγονων προκηρύξεων σε μια περιοχή, και θα αυξήσει τις αποδοχές των γιατρών που στελεχώνουν τις τοπικές δομές του ΕΣΥ.
Το νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί αυτή την εβδομάδα, ενώ η ΚΥΑ προβλέπεται να δημοσιευτεί σε ΦΕΚ μέχρι τα μέσα Αυγούστου.
Όπως ανέφερε σε συνέντευξη του σήμερα στο OPEN ο Άδωνις Γεωργιάδης «η KYA για τα άγονα που εκδίδεται, δεν έχει υπογραφεί ακόμη γιατί έχει μια ελλιπή νομοθετική εξουσιοδότηση, που την εντάσσουμε στο νομοσχέδιο υπό ψήφιση για να μπορέσει να εκδοθεί σε ΦΕΚ, έχει ενσωματώσει πολλές από τις προτάσεις του ΠΙΣ σε προηγούμενες συναντήσεις μας».
Το άρθρο, λοιπόν, τροποποιεί αντίστοιχη διάταξη ώστε να μπορέσει να αυξηθεί κατά 300 ευρώ στις άγονες περιοχές Α’ και κατά 200 ευρώ στις άγονες περιοχές Β’ μηνιαίως, το ποσό που χορηγείται στους γιατρούς που θα υπηρετήσουν σε νοσοκομεία των περιοχών αυτών. Τα ποσά αυτά θα διπλασιαστούν για συγκεκριμένες κατηγορίες.
Όπως έχει αναφερθεί, στην πρώτη κατηγορία άγονων περιοχών θα δίνονται επιπλέον 3.600 ευρώ μικρά ετησίως, ενώ για έξι ειδικότητες με σημαντικά κενά (εσωτερικής παθολογίας, αναισθησιολογίας, νεφρολογίας, παθολογικής ανατομικής ακτινολογίας, ιατρικής βιολογίας και εργαστηριακής ιατρικής) θα δίνονται επιπλέον 7.200 ευρώ μεικτά ετησίως. Στη δεύτερη κατηγορία τα ποσά θα είναι 2.400 ευρώ και 4.800 ευρώ μεικτά ετησίως, αντίστοιχα.
Επιπλέον ρυθμίσεις
Πέραν του άρθρου 62, στο σχέδιο νόμου για την ψυχική υγεία ρυθμίζονται και άλλα ζητήματα για την προσέλκυση και παραμονή ιατρών του ΕΣΥ σε υγειονομικές δομές της χώρας, πλην της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Συγκεκριμένα, ρυθμίζεται η αποζημίωση για το μετακινούμενο ιατρικό προσωπικό σε συγκεκριμένες δομές υγείας της ίδιας ή άλλης Υγειονομικής Περιφέρειας.
Στο άρθρο 63 μεταξύ άλλων αναφέρεται πως στους ιατρούς του ΕΣΥ, οι οποίοι μετακινούνται σε συγκεκριμένες δομές υγείας που βρίσκονται σε διαφορετικές Περιφερειακές Ενότητες της ίδιας ή άλλης Υγειονομικής Περιφέρειας, με εξαίρεση τις δομές της Αττικής, λόγω έκτακτων υπηρεσιακών αναγκών, χορηγείται επιπλέον μηνιαία αποζημίωση ύψους 2.100 ευρώ.
Το άρθρο 64 ρυθμίζει την παροχή κινήτρων από οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης στο ιατρικό προσωπικό των δημόσιων δομών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και των δημόσιων νοσοκομείων.
Ειδικότερα, συγκεκριμένοι ορεινοί και νησιωτικοί δήμοι μπορούν να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλυμα διαμονής μεταξύ άλλων στο παραϊατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό των κέντρων υγείας και των δημόσιων νοσοκομείων, στο προσωπικό του ΕΚΑΒ. Μάλιστα, διευκρινίζεται πως οι παροχές αυτές μπορούν να χορηγούνται υπό τις ίδιες προϋποθέσεις στο ιατρικό προσωπικό των δημόσιων δομών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και των δημόσιων νοσοκομείων του συνόλου της χώρας, με εξαίρεση τους δήμους της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Ο αντίποδας
Οι πρόσθετες διατάξεις, όμως, δεν περιλαμβάνουν μόνο κίνητρα.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 65 οι λέξεις «έκτακτες ανάγκες» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για την αντιμετώπιση αναγκών που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία».
Επιπλέον, ο οικείος ιατρικός σύλλογος θα πρέπει να υποβάλλει υποχρεωτικά εισήγηση όταν ζητηθεί στην αρμόδια ΥΠΕ εντός 3 ημερών για την κάλυψη θέσεων όπου απαιτείται.
«Οι ιδιώτες ιατροί που απασχολούνται με οιανδήποτε σχέση εργασίας σε Μονάδες Υγείας που είναι συμβεβλημένες με τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) ή οι ίδιοι είναι συμβεβλημένοι με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., αναλαμβάνουν μέσω των ως άνω συμβάσεων την υποχρέωση να προσφέρουν υπηρεσίες υγείας για την αντιμετώπιση αναγκών που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, εφόσον τους ζητηθεί και μόνο για τον απολύτως απαραίτητο χρόνο. Η παροχή των υπηρεσιών αυτών γίνεται με μερική απασχόληση, εφόσον έχουν αποβεί άγονες οι προκηρύξεις κάλυψης των θέσεων, άκαρπη η εκδήλωση ενδιαφέροντος των ιδιωτών ιατρών για την κάλυψη των κενών θέσεων και αφού έχει ζητηθεί προηγούμενη εισήγηση του οικείου ιατρικού συλλόγου, η οποία υποβάλλεται υποχρεωτικά στην αρμόδια ΥΠΕ εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) εργασίμων ημερών. Η δυνατότητα αυτή μπορεί να επεκταθεί και στους ιδιώτες ιατρούς που έχουν ενταχθεί στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης» (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.) και συνταγογραφούν φάρμακα και εξετάσεις που αποζημιώνει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ., μόνο εφόσον δεν επαρκούν οι συμβεβλημένοι με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ιατροί για την κάλυψη των ως άνω ελλείψεων».
Σχετικές τροποποιήσεις έγιναν και στο εδάφιο που αφορά στους ιδιώτες παρόχους.
Επιπτώσεις
Το άρθρο 65 ρυθμίζει εκκρεμότητες γύρω από τη διαδικασία υποχρεωτικής απασχόλησης ιδιωτών ιατρών για την κάλυψη σοβαρών αναγκών του ΕΣΥ. Με τις αλλαγές, η διαδικασία που ο κ. Γεωργιάδης υποστηρίζει ότι δεν είναι επίταξη, χαρακτηρίζοντας τη λέξη «βάρβαρη, στρατιωτικού τύπου», θα αφορά όλες τις περιπτώσεις που τίθεται σε κίνδυνο η δημόσια υγεία.
Ωστόσο, καταγγελία της σύμβασης τους με τον ΕΟΠΥΥ, αλλά και αποκλεισμός από την ηλεκτρονική συνταγογράφηση είναι οι συνέπειες που προβλέπονται αν οι συμβεβλημένοι ιδιώτες πάροχοι ή ιδιώτες ιατροί αρνηθούν.
Με ΚΥΑ θα ρυθμιστούν η διαδικασία, οι όροι και οι προϋποθέσεις πρόσκλησης και παροχής υπηρεσιών από τους ιδιώτες ιατρούς και παρόχους, οι υποχρεώσεις τους, το ύψος και ο τρόπος τιμολόγησης της αποζημίωσης των υπηρεσιών τους, το είδος και η χρονική διάρκεια των κυρώσεων, το αρμόδιο όργανο, η διαδικασία επιβολής και γνωστοποίησης αυτών, σε περίπτωση αρνήσεως της παροχής των υπηρεσιών τους ή εν γένει παραβιάσεως ή πλημμελούς εκτελέσεως των υποχρεώσεών.
Ψηφιακές ιατρικές πράξεις
Το Υπουργείο Υγείας πρόσθεσε διάταξη για την ενίσχυση της δυνατότητα διενέργειας ιατρικών πράξεων και εξέτασης ασθενούς με τη χρήση ψηφιακών εφαρμογών.
Με το άρθρο 66 προστίθεται στον Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας η εξής πρόβλεψη:
«Στην έννοια της ιατρικής πράξης περιλαμβάνονται και η συνταγογράφηση, η εντολή για διενέργεια πάσης φύσεως παρακλινικών εξετάσεων, η έκδοση ιατρικών πιστοποιητικών και βεβαιώσεων και η γενική συμβουλευτική υποστήριξη του ασθενή. Η διενέργεια των ανωτέρω δύναται να γίνεται και εξ αποστάσεως, μέσω συστήματος τηλεϊατρικής, με τη χρήση ψηφιακών εφαρμογών».