Σύμφωνα με μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας «JACC: Advances», η ηχορύπανση από τους δρόμους συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο υπέρτασης. Τα αποτελέσματα της μελέτης καταδεικνύουν την επιτακτική ανάγκη για μέτρα δημόσιας υγείας που να επικεντρώνονται στη μείωση της έκθεσης στον θόρυβο.
Παρόλο που προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι η θορυβώδης οδική κυκλοφορία σχετίζεται με υψηλότερο κίνδυνο υπέρτασης, δεν είχε καταστεί σαφές εάν ο θόρυβος ή η ατμοσφαιρική ρύπανση έχουν μεγαλύτερη επιρροή. Η νέα έρευνα επιβεβαιώνει ότι η έκθεση στο θόρυβο των δρόμων είναι ο κύριος παράγοντας που αυξάνει τον κίνδυνο υπέρτασης.
Για την έρευνα οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν δεδομένα της βρετανικής βιοϊατρικής βάσης δεδομένων Biobank UK, που εξετάζουν τα αποτελέσματα για την υγεία με την πάροδο του χρόνου. Ανέλυσαν δεδομένα για περισσότερα από 240.000 άτομα ηλικίας 40-69 ετών που ξεκίνησαν χωρίς υπέρταση. Εκτίμησαν τον θόρυβο της οδικής κυκλοφορίας με βάση τη διεύθυνση κατοικίας και ένα ευρωπαϊκό εργαλείο μοντελοποίησης, την Κοινή Μέθοδο Αξιολόγησης Θορύβου. Χρησιμοποιώντας δεδομένα παρακολούθησης κατά μέσο όρο 8,1 ετών, εξέτασαν πόσοι άνθρωποι εμφάνισαν υπέρταση.
Όχι μόνο διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που ζούσαν κοντά σε θόρυβο οδικής κυκλοφορίας είχαν περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν υπέρταση, αλλά βρήκαν επίσης ότι το ρίσκο αυξανόταν παράλληλα με το επίπεδο του θορύβου. Αυτές οι συσχετίσεις ίσχυαν ακόμα και όταν οι ερευνητές συμπεριέλαβαν την έκθεση σε λεπτά σωματίδια και διοξείδιο του αζώτου. Ωστόσο, τα άτομα που είχαν υψηλή έκθεση τόσο στον θόρυβο της κυκλοφορίας όσο και στην ατμοσφαιρική ρύπανση είχαν τον υψηλότερο κίνδυνο υπέρτασης, γεγονός που δείχνει ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση παίζει επίσης ρόλο.
Οι ερευνητές σημειώνουν ότι η χάραξη πολιτικής δημόσιας υγείας, όπως η θέσπιση και η εφαρμογή αυστηρότερων κατευθυντήριων γραμμών για τον θόρυβο, η βελτίωση των οδικών συνθηκών και η επένδυση σε πιο αθόρυβα οχήματα, μπορεί να μετριάσει τις αρνητικές επιπτώσεις του θορύβου από την οδική κυκλοφορία.