Ίσως ήδη γνωρίζουμε ότι τα κορίτσια τείνουν να ωριμάζουν πιο γρήγορα από τα αγόρια, όμως τα ευρήματα μιας νέας μελέτης για την ανάπτυξη των εφήβων κατά την πανδημία είναι εντυπωσιακά. Συγκεκριμένα, μέσα από μαγνητικές τομογραφίες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της καραντίνας, παρατηρήθηκε ότι ο εγκέφαλος των κοριτσιών στην εφηβεία παρουσίασε ανάπτυξη 4,2 ετών, ενώ αυτός των αγοριών μόνο 1,4.
Το ερώτημα που απομένει να απαντηθεί είναι εάν οι αλλαγές αυτές είχαν κυρίως θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις. Το νέο αυτό εύρημα προκαλεί ανησυχίες σχετικά με το αν το lockdown επηρέασε αρνητικά την ψυχική υγεία και τις μαθησιακές ικανότητες των εφήβων.
«Σοκαριστήκαμε από τα στοιχεία, ότι οι διαφορές υπήρξαν τόσο μεγάλες» σχολίασε σχετικά η καθηγήτρια Patricia Kuhl, συνεργάτιδα του Ινστιτούτου Μάθησης και Επιστημών του Εγκεφάλου στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον.
Στο πλαίσιο της έρευνας, 160 παιδιά ηλικίας 9-17 ετών υποβλήθηκαν σε μαγνητικές τομογραφίες το 2018 και κατόπιν το 2021 και το 2022. Το γεγονός ότι οι ειδικοί αποκαλούν το φαινόμενο «πρόωρη γήρανση» μάλλον δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό. Για παράδειγμα, άλλες έρευνες δείχνουν ότι η πρόωρη γήρανση του εγκεφάλου συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο νευροψυχιατρικών διαταραχών. Το σίγουρο είναι όμως ότι αυτά τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ένα έμφυλο χάσμα.
Ειδικότερα, και τα δύο φύλα παρουσίασαν επιτάχυνση στην ωρίμανση των περιοχών που συνδέονται με την όραση – αλλά τα κορίτσια παρουσίασαν το ίδιο φαινόμενο σε πολλές ακόμα περιοχές, οι οποίες σχετίζονται με την επεξεργασία των συναισθημάτων, την αναγνώριση εκφράσεων προσώπου και την κατανόηση της γλώσσας, δεξιότητες που θεωρούνται όλες καθοριστικές στην επικοινωνία.
Και τα δύο φύλα παρουσίασαν επιτάχυνση στην ωρίμανση των περιοχών που συνδέονται με την όραση – αλλά τα κορίτσια παρουσίασαν το ίδιο φαινόμενο σε πολλές ακόμα περιοχές, οι οποίες σχετίζονται με την επεξεργασία των συναισθημάτων, την αναγνώριση εκφράσεων προσώπου και την κατανόηση της γλώσσας.
Η Kuhl αποδίδει αυτή τη διαφορά στο γεγονός ότι τα κορίτσια επενδύουν περισσότερο στις διαπροσωπικές σχέσεις και τις παρέες τους, ακόμα και αν είναι μέσα από ένα ομαδικό τσατ όπως στην πανδημία. «Τα κορίτσια συζητούν ασταμάτητα και μοιράζονται τα συναισθήματά τους. Εξαρτώνται περισσότερο από τα αγόρια από την κοινωνία για την ευεξία και την υγιή νευρωνική, σωματική και συναισθηματική ανάπτυξή τους».
Η ίδια συμβούλευσε τους γονείς να συζητήσουν με τους εφήβους τους για το πώς βίωσαν την πανδημία. «Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι παρόλο που τελείωσε, οι επιπτώσεις από το στρες που προκάλεσε βρίσκονται ακόμα εδώ για τα παιδιά και τους εφήβους» πρόσθεσε ο καθηγητής Ψυχολογίας Ian Gotlib. «Σήμερα είναι σημαντικότερο από ποτέ να υποστηρίξουμε την ψυχική υγεία των εφήβων».